ПОТЕНЦІАЛ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В КОНТЕКСТІ СПЕЦИФІКИ ПОСЛУГ ТА ОПЕРАЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО КОМПЛЕКСУ

Ключові слова: готельно-ресторанний комплекс, штучний інтелект, операційні стратегії, чат-боти, автоматизація обслуговування

Анотація

У статті виявлено особливості використання штучного інтелекту в контексті специфіки проблематики операційних стратегій готельно-ресторанного комплексу. Охарактеризовано варіативність застосування технологій штучного інтелекту в готельно-ресторанній індустрії, оцінено їх можливості та виклики, а також окреслено перспективи їх успішної інтеграції. На основі опрацювання наукової літератури уточнено, що найбільш потенційним використанням доповненої реальності та віртуальної реальності як інструментів штучного інтелекту у готельно-ресторанному комплексі є: віртуальні тури, розширене меню, навчання та розвиток, віртуальні події, маркетинг і просування, віртуальне моделювання досвіду клієнтів. Наголошено на тому, що готельно-ресторанний комплекс має відповідати високим запитам сучасного ринку. Включення в готельно-ресторанну індустрію RAISA (роботи, штучний інтелект і автоматизація обслуговування) через комерційні послуги у формі чат-ботів, роботів-доставників, роботів-консьєржів, конвеєрних ресторанів, інформаційних кіосків самообслуговування/реєстрації/виписки та ін. засвідчує те, що галузь перебуває в авангарді впровадження інноваційних технологій для покращення досвіду клієнтів і оптимізації операцій. Констатовано, що інтегрування штучного інтелекту в діяльність готельно-ресторанного комплексу є передумовою експоненційного покращення обслуговування клієнтів, сприяння змінам у реальному часі та збиранням цінних даних для персоналізації послуг. Виявлено, що у свою чергу це зумовлює необхідність: модернізації цифрових систем і платформ готельно-ресторанної індустрії; забезпечення захисту конфіденційності даних клієнтів та прозорості їх використання: використання ШІ не як заміну професіоналів, а радше як союзника, який розширює їхні можливості (системи навчання на основі ШІ покращує продуктивність і взаємодію з клієнтами). З’ясовано, що у контексті специфіки послуг та операційних стратегій готельно-ресторанного комплексу штучний інтелект не лише змінює клієнтський досвід, але й навчальну та операційну ефективність.

Посилання

Гуштан Т. В., Каганець-Гаврилко Л. П. Особливості функціонування готельно-ресторанного бізнесу в сучасних умовах. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2023. Вип. 37. С. 242–250.

Олійник Н. Ю. Цифрові послуги як інновації в сфері гостинності. Світові досягнення і сучасні тенденції розвитку туризму та готельно-ресторанного господарства: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Запоріжжя, 25 листопада 2022 р.). Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2022. 770 с. С. 668–671.

Перепелиця А., Юрченко Ю. Сучасні тенденції готельних технологій для сфери гостинності. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Краєзнавство. Туризм». 2019. Вип. 9. С. 197–202.

Пукач Я. Напрямки впровадження цифрових технологій у готельному бізнесі. Економіка та суспільство. 2014. Вип. 60. С. 59–67.

Рибальченко Н. П., Намлієва Н. В., Гарбар Г. А. Розвиток сучасних технології індустрії гостинності в умовах цифровізації економіки. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2022. № 2. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/2_2022/32.pdf [in Ukrainian].

Belk R. Understanding the Robot: Comments on Goudey and Bonnin. Recherche et Applications en Marketing (English Edition). 2016. Issue 31. рр. 83–90.

Вuhalis D., Cheng E. S. Y. Exploring the Use of Chatbots in Hotels: Technology Providers’ Perspective. In J. Neidhardt, & W. Wörndl (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism. 2020. pp. 231–242.

Cheong S. N., Chiew W. W. W., Yap W. J. Design and development of a Multitouchable E-restaurant Management System. In 2010 International Conference on Science and Social Research. 2010. pp. 680–685.

Chi N. T. K., Hoang Vu, N. Investigating the customer trust in artificial intelligence: The role of anthropomorphism, empathy response, and interaction. CAAI Transactions on Intelligence Technology. 2023. Issue 8(1). pp. 260–273.

Cunha C. R., Martins C., Mendonça V. Using Extended Reality in Experiential Learning for Hospitality Management Education. Procedia Computer Science. 2023. Issue 219. pp. 634–641.

Henn na Hotel. Home. 2024. URL: https://group.hennnahotel.com/.

Huang, A., Chao, Y., Velasco, M., Bilgihan, A. y Wei, W. (2021). When artificial intelligence meets the hospitality and tourism industry: an assessment framework to inform theory and management. Journal of Hospitality and Tourism Insights. 2021. Vol. 5(5). pp. 1080–1100.

Ivanov S. H., Webster C. Adoption of Robots, Artificial Intelligence and Service Automation by Travel, Tourism and Hospitality Companies—A Cost-Benefit Analysis. Artificial Intelligence and Service Automation by Travel, Tourism and Hospitality Companies: A Cost-Benefit Analysis, 2017.

Lacárcel F. J. S. Main uses of artificial intelligence in digital marketing strategies linked to tourism. Journal of Tourism, Sustainability and Well-being. 2022. Vol. 10(3). pp. 215–226.

Murphy J., Hofacker C., Gretzel U. Dawning of the Age of Robots in Hospitality and Tourism: Challenges for Teaching and Research. European Journal of Tourism Research. 2017. Issue 15. pp. 104–111.

Nayyar A., Mahapatra B., Le D., Suseendran G. Virtual Reality (VR) & Augmented Reality (AR) technologies for the tourism and hospitality industry. International journal of engineering & technology. 2018. Vol. 7(2.21). pp. 156–160.

Orús C., Ibánez-Sánchez S., Flavián C. Enhancing the customer experience with virtual and augmented reality: The impact of content and device type. International Journal of Hospitality Management. 2021. Issue 98.

Prentice C., Dominique Lopes S., Wang X. Emotional Intelligence or Artificial Intelligence—An Employee Perspective. Journal of Hospitality Marketing and Management. 2020. Issue 29. pp. 377–403.

Shabani N., Munir A., Hassan A. E-Marketing via augmented reality: A case study in the tourism and hospitality industry. IEEE Potentials. 2018. 38(1). pp. 43–47.

Stringam B. B., Gerdes J. H. Hotel and Guest Room Technology. University of South Florida M3 Center Publishing. 2021. Vol. 17. No. 6.

Wreford O., Williams N. L., Ferdinand N. Together alone: An exploration of the virtual event experience. Event Management. 2019. Issue 23(4-5). pp. 721–732.

Hushtan, T.V., Kahanets-Havrylko, L. P. (2023). Osoblyvosti funktsionuvannia hoteln o-restonannoho biznesu v suchasnykh umovakh [Peculiarities of the functioning of the hotel and restaurant business in modern conditions]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna. Vyp. 37. рр. 242–250 [in Ukrainian].

Oliinyk, N. Yu. (2022). Tsyfrovi posluhy yak innovatsii v sferi hostynnosti [Digital services as innovations in the field of hospitality]. Svitovi dosiahnennia i suchasni tendentsii rozvytku turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva: Materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Zaporizhzhia, 25 lystopada 2022 r.). Zaporizhzhia : NU «Zaporizka politekhnika». pp. 668–671 [in Ukrainian].

Perepelytsia, A., Yurchenko, Yu. (2019). Suchasni tendentsii hotelnykh tekhnolohii dlia sfery hostynnosti [Modern trends in hotel technologies for the hospitality sector]. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina. Seriia «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Kraieznavstvo. Turyzm». Vyp. 9. pp. 197–202 [in Ukrainian].

Pukach, Ya. (2014). Napriamky vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii u hotelnomu biznesi [Directions for the introduction of digital technologies in the hotel business]. Ekonomika ta suspilstvo. Vyp. 60. pp. 59–67 [in Ukrainian].

Rybalchenko, N. P., Namliieva, N. V., Harbar, H. A. (2022). Rozvytok suchasnykh tekhnolohii industrii hostynnosti v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Development of modern technologies of the hospitality industry in the context of digitalization of the economy]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. № 2. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/2_2022/32.pdf [in Ukrainian].

Belk, R. (2016). Understanding the Robot: Comments on Goudey and Bonnin. Recherche et Applications en Marketing (English Edition). Issue 31. рр. 83–90.

Вuhalis, D., Cheng, E. S. Y. (2020). Exploring the Use of Chatbots in Hotels: Technology Providers’ Perspective. In J. Neidhardt, & W. Wörndl (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism. pp. 231–242.

Cheong, S. N., Chiew, W. W. W., Yap, W. J. (2010). Design and development of a Multitouchable E-restaurant Management System. In 2010 International Conference on Science and Social Research. pp. 680–685.

Chi, N. T. K., Hoang Vu, N. (2023). Investigating the customer trust in artificial intelligence: The role of anthropomorphism, empathy response, and interaction. CAAI Transactions on Intelligence Technology. 8(1). pp. 260–273.

Cunha, C. R., Martins, C., & Mendonça, V. (2023). Using Extended Reality in Experiential Learning for Hospitality Management Education. Procedia Computer Science. Issue 219. pp. 634–641.

Henn na Hotel. Home. 2024. URL: https://group.hennnahotel.com/

Huang, A., Chao, Y., Velasco, M., Bilgihan, A. y Wei, W. (2021). When artificial intelligence meets the hospitality and tourism industry: an assessment framework to inform theory and management. Journal of Hospitality and Tourism Insights. Vol. 5(5). pp. 1080–1100.

Ivanov, S. H., Webster, C. (2017). Adoption of Robots, Artificial Intelligence and Service Automation by Travel, Tourism and Hospitality Companies—A Cost-Benefit Analysis. Artificial Intelligence and Service Automation by Travel, Tourism and Hospitality Companies: A Cost-Benefit Analysis.

Lacárcel, F. J. S. (2022). Main uses of artificial intelligence in digital marketing strategies linked to tourism. Journal of Tourism, Sustainability and Well-being. Vol. 10(3). pp. 215–226.

Murphy, J., Hofacker, C., Gretzel, U. (2017). Dawning of the Age of Robots in Hospitality and Tourism: Challenges for Teaching and Research. European Journal of Tourism Research. Vol. 15. pp. 104–111.

Nayyar, A., Mahapatra, B., Le, D., Suseendran, G. (2018). Virtual Reality (VR) & Augmented Reality (AR) technologies for the tourism and hospitality industry. International journal of engineering & technology. Vol. 7(2.21). pp. 156–160.

Orús, C., Ibánez-Sánchez, S., Flavián, C. (2021). Enhancing the customer experience with virtual and augmented reality: The impact of content and device type. International Journal of Hospitality Management. Issue 98.

Prentice, C., Dominique Lopes, S., Wang, X. (2020). Emotional Intelligence or Artificial Intelligence—An Employee Perspective. Journal of Hospitality Marketing and Management. Issue 29. pp. 377–403.

Shabani, N., Munir, A., Hassan, A. (2018). E-Marketing via augmented reality: A case study in the tourism and hospitality industry. IEEE Potentials. Issue 38(1). pp. 43–47.

Stringam, B. B., Gerdes, J. H. (2021). Hotel and Guest Room Technology. University of South Florida M3 Center Publishing. Vol. 17. No. 6.

Wreford, O., Williams, N. L., Ferdinand, N. (2019). Together alone: An exploration of the virtual event experience. Event Management. Issue 23(4–5). pp. 721–732.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-11-18
Як цитувати
Дзюбар, О., & Коваль, С. (2025). ПОТЕНЦІАЛ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В КОНТЕКСТІ СПЕЦИФІКИ ПОСЛУГ ТА ОПЕРАЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО КОМПЛЕКСУ. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (3 (17), 76-81. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(17).2025.12