FEATURES OF FORMATION OF CROSS-CULTURAL COMPETENCE OF HOSPITALITY SPECIALISTS IN THE PROCESS OF STUDYING PROFESSIONAL DISCIPLINES

Keywords: cross-cultural competence, cross-cultural communication, tourism, hotel and restaurant business, professional training, innovative teaching methods

Abstract

The study examines the concepts of «cross-cultural competence» and «cross-cultural communication», the features of the formation of cross-cultural competence of hospitality specialists (specialties «Tourism» and «Hotel and Restaurant Business») in the process of studying professional disciplines. Special attention is paid in this article to the importance of mastering cross-cultural communication skills in the system of professional education of hospitality specialists. In the process of analyzing educational programs in the above-mentioned specialties, professional disciplines were identified, the study of which can contribute to the formation of hospitality specialists cross-cultural competence, as well as methods and technologies of studying. Such educational components are: «Foreign language for professional purposes», «Second foreign language for professional purposes», «Tourism and recreation local studies», «Ethnic cuisines», «World art culture in tourism» etc. Factors and conditions under which the successful development of cross-cultural competence is possible have been identified. In particular, the standards of higher education in the specialties «Tourism» and «Hotel and Restaurant Business» of the first (bachelor’s) level of higher education have been analyzed and general and professional competencies related to cross-cultural communication of service sector specialists have been identified. It should be noted that during the period of deepening globalization and European integration processes, the issue of cross-cultural competence for hospitality professionals is becoming particularly relevant, since the daily performance of professional tasks and duties is directly related to the need to communicate with representatives of different nationalities who have their own cultural characteristics. An important aspect of intercultural communication is tolerance and respect for the characteristics of different cultures, avoiding «culture shock». Thus, possession of cross-cultural competence is an important condition for the successful professional activity of specialists in the specialties «Tourism» and «Hotel and Restaurant Business».

References

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : Підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 344 с.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 47–49.

Галицька М. М. Міжкультурна комунікація та її значення для професійної діяльності майбутніх фахівців. Освітологічний дискурс. 2014. № 2. С. 23–32.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / Н. М. Бібік, Л. С. Ващенко, О. І. Локшина [та ін.]; під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: КІС, 2004. 112 с.

Манакін В. М. Мова і міжкультурна комунікація : Навч. посібник для університетів. Київ : Академія, Серія «Альма-матер», 2012. 285 с.

Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання/ пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д-ра техн. наук, проф. Ю.М. Рашкевича. Київ : ТОВ «Поліграф плюс», 2016. 80 с.

М'язова І. Ю. Міжкультурна комунікація : зміст, сутність та особливості прояву (соціально-філософський аналіз) : автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. філос. наук : спец. 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії». Київ, 2008.18 с.

Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 242 Туризм. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/242-Turizm-bakalavr.21.01.22.pdf (дата звернення: 27.07.2025).

Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 241 Готельно-ресторанна справа. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/241-Hotel-restor.sprava-bakalavr-VO.18.01.pdf (дата звернення: 27.07.2025).

Чорна Л. В. Міжкультурна комунікація в туризмі: професійно-прикладний аспект. Карпатський край. 2018. № 1–2 (10–11). С. 137–143. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/kk/article/view/3742 (дата звернення: 27.07.2025).

Чернуха Н. М., Мурзіна А. В. Умови формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів філологів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2009 № 9 (172). С. 165–173. . URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/29/part_2/25.pdf (дата звернення: 20.07.2025).

Samovar Larry, Porter Richard, McDaniel Edwin. Communication Between Cultures. 2009. 496 P.

Batsevych, F. S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Basics of communicative linguistics] : Pidruchnyk. Kyiv : Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 344 s. [in Ukrainian].

Bibik N. M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competency-based approach: reflective analysis of application.]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy : Biblioteka z osvitnoi polityky / pid zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv : «K.I.S.», S. 47–49. [in Ukrainian].

Halytska, M. M. (2014). Mizhkulturna komunikatsiia ta yii znachennia dlia profesiinoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv [Intercultural communication and its significance for the professional activity of future specialists]. Osvitolohichnyi dyskurs, № 2, 23–32 [in Ukrainian].

Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy (2004) [Competency-based approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects] / N. M. Bibik, L. S. Vashchenko, O. I. Lokshyna [ta in.]; pid zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv: KIS,. 112 s. [in Ukrainian].

Manakin V. M. (2012) Mova i mizhkulturna komunikatsiia [Language and intercultural communication] : Navch. posibnyk dlia universytetiv. Kyiv : Akademiia, Seriia «Alma-mater». 285 s. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii dlia rozroblennia profiliv stupenevykh prohram, vkliuchaiuchy prohramni kompetentnosti ta prohramni rezultaty navchannia (2016) [Methodological recommendations for developing degree program profiles, including program competencies and program learning outcomes] / per. z anhl. Natsionalnoho eksperta z reformuvannia vyshchoi osvity Prohramy Erazmus+, d-ra tekhn. nauk, prof. Yu.M. Rashkevycha. Kyiv : TOV «Polihraf plius», 80 s. [in Ukrainian].

Miazova I. Yu. (2008). Mizhkulturna komunikatsiia : zmist, sutnist ta osoblyvosti proiavu (sotsialno-filosofskyi analiz) [Intercultural communication: content, essence and features of manifestation (social and philosophical analysis)] : avtoref. dys. na zdobuttia nauk, stupenia kand. filos. nauk : spets. 09.00.03 «Sotsialna filosofiia ta filosofiia istorii». Kyiv, 18 s. [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 242 Turyzm. [Standard of higher education of Ukraine of the first (bachelor's) level of higher education, specialty 242 Tourism] URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/242-Turizm-bakalavr.21.01.22.pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 241 Hotelno-restoranna sprava. [Standard of higher education of Ukraine of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 241 Hotel and restaurant business]. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/241-Hotel-restor.sprava-bakalavr-VO.18.01.pdf [in Ukrainian].

Chorna L.V. (2018). Mizhkulturna komunikatsiia v turyzmi: profesiino-prykladnyi aspekt [Intercultural communication in tourism: professional and applied aspect]. Karpatskyi krai. № 1–2 (10–11). S. 137–143. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/kk/article/view/3742 [in Ukrainian].

Chernukha N. M., Murzina A. V. Umovy formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv filolohiv. [Conditions for the formation of sociocultural competence of future philology teachers]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. 2009 № 9 (172). S. 165–173. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/29/part_2/25.pdf [in Ukrainian].

Samovar Larry, Porter Richard, McDaniel Edwin. Communication Between Cultures. 2009. 496 P. URL: http://www.homeworkgain.com/wp-content/uploads/edd/2019/07/20190313203959communication_between_cultures.pdf

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-11-18
How to Cite
Chepudra, H., Shestel, O., & Starynets, O. (2025). FEATURES OF FORMATION OF CROSS-CULTURAL COMPETENCE OF HOSPITALITY SPECIALISTS IN THE PROCESS OF STUDYING PROFESSIONAL DISCIPLINES. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (3 (17), 122-125. https://doi.org/10.32782/2708-4949.3(17).2025.19