ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A TECHNOLOGY FOR AUTOMATION OF HOSPITALITY INDUSTRY ESTABLISHMENTS: CURRENT TRENDS AND PROSPECTS

Keywords: artificial intelligence, hospitality industry, hotel and restaurant business, tourism, business process automation

Abstract

Modern realities of ensuring the competitiveness of hospitality industry establishments involve the use of an innovative approach to the organization and implementation of business processes. At the heart of such an innovative approach is artificial intelligence technology, which is designed to integrate information systems and technologies of hotels, restaurants, and tourism enterprises to independently make management decisions based on ready-made algorithms. Software products of this type are able not only to automate routine tasks such as reservations, registration, and guest service, allowing staff to focus on more important tasks, but also to optimize resource management, demand forecasting, and service personalization – all of which increases the efficiency of the hospitality industry as a whole. Innovative technologies in tourism and the hotel and restaurant business, where personnel functions are performed by artificial intelligence products, contribute to automated, high-quality fulfillment of guest requests, with minimal costs for the establishment, maximum quality service parameters and financial indicators. Yes, catboats and virtual assistants provide 24/7 support to guests, answer questions, help with bookings, choosing a tour or ordering breakfast. Personalized recommendations and suggestions based on guest data make a stay in a hotel or restaurant more comfortable, which ensures customer-oriented service and, as a result, sustainable guest loyalty. In conclusion, the use of AI technologies allows you to reduce personnel costs, reduce errors, optimize the use of energy and other resources, and its use will become a prerequisite for a successful future in the hospitality industry. The introduction of artificial intelligence technologies into the hospitality sector opens up new prospects for the development of the industry, creates numerous opportunities to strengthen international ties in the tourism sector, and allows Ukrainian restaurants, hotels, and travel agencies to implement innovative guest service practices.

References

Тищук І.В., Терещук О.С. Інноваційні технології у готельно-ресторанному бізнесі: ефективність, персоналізація, автоматизація. Економіка та суспільство. 2025. № 7. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-61

Шейко Ю.О. Штучний інтелект як інструмент персоналізації послуг індустрії гостинності. Економіка та суспільство. 2024. № 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-68

Фостолович В.А. Штучний інтелект в сучасному бізнесі: потенціал, сучасні тренди та перспективи інтегрування у різні сфери господарської діяльності і життєдіяльності людини. Ефективна економіка. 2022. № 7. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2022.7.4

Березівська О.Й., Стадник М.Є. Використання систем штучного інтелекту для оцінювання поведінки споживача в готельно-ресторанному бізнесі. Проблеми сучасних трансформацій. 2025. № 17. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2025-17-12-02

Інформаційні технології для ресторанів та кафе: найкращі тренди та інструменти 2025 року. Ресторанний консалтинг. URL: https://restaurant-consulting.com.ua/uk/informacijni-tehnologii-dlja-restoraniv-najkrashhi-trendi-ta-instrumenti-2025-roku (дата звернення 02.04.2025).

Корсак Р. Використання штучного інтелекту у готельно-ресторанному бізнесі. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ХVIІ: Подолання кризових ситуацій у науці та освіті / Ред.: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький. Конін – Ужгород – Перемишль – Миколаїв : Посвіт, 2024. С. 235-238.

Рябенька М. Впровадження інформаційних комп’ютерних технологій у ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2022. № 41. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-65

Tyshchuk I. V., Tereshchuk O. S. (2025) Innovatsiini tekhnolohii u hotelno-restorannomu biznesi: efektyvnist, personalizatsiia, avtomatyzatsiia [Innovative technologies in the hotel and restaurant business: Efficiency, personalization, automation]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 7(1), pp. 61–67.

Sheiko Yu. O. (2024) Shtuchnyi intelekt yak instrument personalizatsii posluh industrii hostynnosti [Artificial intelligence as a tool for service personalization in the hospitality industry]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 64(1), pp. 68–73.

Fostolovych V. A. (2022) Shtuchnyi intelekt v suchasnomu biznesi: potentsial, suchasni trendy ta perspektyvy intehruvannia u rizni sfery hospodarskoi diialnosti i zhyttiediialnosti liudyny [Artificial intelligence in modern business: Potential, current trends and prospects for integration into various spheres of economic activity and human life]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 7(1), pp. 4–9.

Berezivska O. Y., Stadnyk, M. Ye. (2025) Vykorystannia system shtuchnoho intelektu dlia otsiniuvannia povedinky spozhyvacha v hotelno-restorannomu biznesi [The use of artificial intelligence systems for evaluating consumer behavior in the hotel and restaurant business]. Problemy suchasnykh transformatsii – Problems of modern transformations, vol. 17(1), pp. 2–7.

Restaurant Consulting. (2025) Informatsiini tekhnolohii dlia restoraniv ta kafe: naikrashchi trendy ta instrumenty 2025 roku [Information technologies for restaurants and cafes: Best trends and tools of 2025]. Availabe at: https://restaurant-consulting.com.ua/uk/informacijni-tehnologii-dlja-restoraniv-najkrashhi-trendi-ta-instrumenti-2025-roku (accessed April 2, 2025).

Korsak R. (2024) Vykorystannia shtuchnoho intelektu u hotelno-restorannomu biznesi [The use of artificial intelligence in the hotel and restaurant business]. In Rozvytok suchasnoi osvity i nauky: rezultaty, problemy, perspektyvy. Tom XVII: Podolannia kryzovykh sytuatsii u nautsi ta osviti (Konin – Uzhhorod – Peremyshl – Mykolaiv: Posvit, pp. 235-238.

Riabenka M. (2022) Vprovadzhennia informatsiinykh kompiuternykh tekhnolohii u restorannomu biznesi [Implementation of information computer technologies in the restaurant business]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 41(1), pp. 65–69.

Article views: 9
PDF Downloads: 11
Published
2025-05-20
How to Cite
Antoshkova, N., Hryzovska, L., & Prylepa, N. (2025). ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A TECHNOLOGY FOR AUTOMATION OF HOSPITALITY INDUSTRY ESTABLISHMENTS: CURRENT TRENDS AND PROSPECTS. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, (2 (16), 81-86. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(16).2025.13