ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Ключові слова: штучний інтелект, індустрія гостинності, готельно-ресторанний бізнес, туризм, автоматизація бізнес-процесів

Анотація

Сучасні реалії забезпечення конкурентоспроможності закладів індустрії гостинності передбачають застосування інноваційного підходу до організації та провадження бізнес-процесів. В основі такого інноваційного підходу на перший план виходить технологія штучного інтелекту, яка покликана інтегрувати інформаційні системи і технології готелів, ресторанів, туристичних підприємств самостійно приймати управлінські рішення на основі готових алгоритмів. Програмні продукти такого типу здатні не лише автоматизувати рутинні завдання, такі як бронювання, реєстрація, обслуговування гостей, що дозволяє персоналу зосередитися на більш важливих завданнях, а й оптимізувати управління ресурсами, прогнозування попиту, персоналізація послуг – усе це підвищує ефективність роботи закладу індустрії гостинності в цілому. Інноваційні технології в туризмі та готельно-ресторанному бізнесі, де функції персоналу виконують продукти штучного інтелекту, сприяють автоматизованому якісному виконанню запитів гостей, із мінімальними витратами для закладу, максимальними якісними параметрами сервісу та фінансовими показниками. Так, чат-боти та віртуальні помічники надають цілодобову підтримку гостям, відповідають на запитання, допомагають з бронюванням, вибором туру чи замовленням сніданку. Персоналізовані рекомендації та пропозиції на основі даних про гостей роблять перебування в готелі чи ресторані більш комфортним, що забезпечує клієнтоорієнтований сервіс і, як результат, стійку лояльність гостей. Як висновок, застосування АІ-технологій дозволяє скоротити витрати на персонал, зменшити кількість помилок, оптимізувати використання енергії та інших ресурсів, і його використання стає обов’язковою умовою успішного майбутнього сфери гостинності. Впровадження технологій штучного інтелекту у сферу гостинності відкриває нові перспективи розвитку галузі, створює численні можливості зміцнення міжнародних зв’язків у сфері туризму, дозволяє українським ресторанам, готелям і туристичним агенціям застосовувати інноваційні практики обслуговування гостей.

Посилання

Тищук І.В., Терещук О.С. Інноваційні технології у готельно-ресторанному бізнесі: ефективність, персоналізація, автоматизація. Економіка та суспільство. 2025. № 7. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-61

Шейко Ю.О. Штучний інтелект як інструмент персоналізації послуг індустрії гостинності. Економіка та суспільство. 2024. № 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-68

Фостолович В.А. Штучний інтелект в сучасному бізнесі: потенціал, сучасні тренди та перспективи інтегрування у різні сфери господарської діяльності і життєдіяльності людини. Ефективна економіка. 2022. № 7. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2022.7.4

Березівська О.Й., Стадник М.Є. Використання систем штучного інтелекту для оцінювання поведінки споживача в готельно-ресторанному бізнесі. Проблеми сучасних трансформацій. 2025. № 17. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2025-17-12-02

Інформаційні технології для ресторанів та кафе: найкращі тренди та інструменти 2025 року. Ресторанний консалтинг. URL: https://restaurant-consulting.com.ua/uk/informacijni-tehnologii-dlja-restoraniv-najkrashhi-trendi-ta-instrumenti-2025-roku (дата звернення 02.04.2025).

Корсак Р. Використання штучного інтелекту у готельно-ресторанному бізнесі. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ХVIІ: Подолання кризових ситуацій у науці та освіті / Ред.: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький. Конін – Ужгород – Перемишль – Миколаїв : Посвіт, 2024. С. 235-238.

Рябенька М. Впровадження інформаційних комп’ютерних технологій у ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2022. № 41. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-65

Tyshchuk I. V., Tereshchuk O. S. (2025) Innovatsiini tekhnolohii u hotelno-restorannomu biznesi: efektyvnist, personalizatsiia, avtomatyzatsiia [Innovative technologies in the hotel and restaurant business: Efficiency, personalization, automation]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 7(1), pp. 61–67.

Sheiko Yu. O. (2024) Shtuchnyi intelekt yak instrument personalizatsii posluh industrii hostynnosti [Artificial intelligence as a tool for service personalization in the hospitality industry]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 64(1), pp. 68–73.

Fostolovych V. A. (2022) Shtuchnyi intelekt v suchasnomu biznesi: potentsial, suchasni trendy ta perspektyvy intehruvannia u rizni sfery hospodarskoi diialnosti i zhyttiediialnosti liudyny [Artificial intelligence in modern business: Potential, current trends and prospects for integration into various spheres of economic activity and human life]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 7(1), pp. 4–9.

Berezivska O. Y., Stadnyk, M. Ye. (2025) Vykorystannia system shtuchnoho intelektu dlia otsiniuvannia povedinky spozhyvacha v hotelno-restorannomu biznesi [The use of artificial intelligence systems for evaluating consumer behavior in the hotel and restaurant business]. Problemy suchasnykh transformatsii – Problems of modern transformations, vol. 17(1), pp. 2–7.

Restaurant Consulting. (2025) Informatsiini tekhnolohii dlia restoraniv ta kafe: naikrashchi trendy ta instrumenty 2025 roku [Information technologies for restaurants and cafes: Best trends and tools of 2025]. Availabe at: https://restaurant-consulting.com.ua/uk/informacijni-tehnologii-dlja-restoraniv-najkrashhi-trendi-ta-instrumenti-2025-roku (accessed April 2, 2025).

Korsak R. (2024) Vykorystannia shtuchnoho intelektu u hotelno-restorannomu biznesi [The use of artificial intelligence in the hotel and restaurant business]. In Rozvytok suchasnoi osvity i nauky: rezultaty, problemy, perspektyvy. Tom XVII: Podolannia kryzovykh sytuatsii u nautsi ta osviti (Konin – Uzhhorod – Peremyshl – Mykolaiv: Posvit, pp. 235-238.

Riabenka M. (2022) Vprovadzhennia informatsiinykh kompiuternykh tekhnolohii u restorannomu biznesi [Implementation of information computer technologies in the restaurant business]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 41(1), pp. 65–69.

Переглядів статті: 9
Завантажень PDF: 11
Опубліковано
2025-05-20
Як цитувати
Антошкова, Н., Гризовська, Л., & Прилепа, Н. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (2 (16), 81-86. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(16).2025.13