КРЕАТИВНІ ТРЕНДИ ГАСТРОНОМІЧНОЇ МОДИ: КЕЙС ПОШИРЕННЯ ПОПУЛЯРНОСТІ ТРИКУТНОЇ СЛАЙС-ПІЦИ В УКРАЇНІ

Ключові слова: слайс-піца, індустрія харчування, глобалізація ресторанного бізнесу, гамбургеризація ресторанного бізнесу, гастрономічна мода

Анотація

Індустрія масового харчування у ХХІ столітті перебуває під потужним впливом глобалізаційних трендів та взаємовпливів англо-американської і азійської культур ресторанного споживання їжі. Американський вплив, передусім через міжнародно поширені американські мережі ресторанів швидкого харчування, веде, за нашими спостереженнями, до гамбургеризації ресторанного бізнесу планети. Тобто формування у пересічних споживачів різних націй і континентів усталеної моди на споживання тієї їжі, яку рекламують і подають у США, цебто розпіарених через фаст-фуд корпорації, кіноіндустрію, телебачення, інтернет, ютуб і соціальні медіа страв: гамбургерів, чізбургерів, картоплі-фрі, хрумких крилець, ролів, нагетсів тощо у незмінному супроводі кока-коли. Отож, сьогодні попит на американізовану кухню значно переважає інші національні гастротренди. Ринкова ніша ресторанів зі стравами, народженими в США, на всіх обжитих континентах з кожним роком демонструє тренд невпинного зростання. У статті окреслено тренд розвитку в Україні креативної гастрономічної моди на слайс-піцу. Ця мода полягає у зацікавленні дедалі численнішого сегменту клієнтів піцерій і стріт-фуд ресторанчиків не традиційними піцами, а порційованими піцами у формі трикутних нью-йоркських слайсів. Проведене дослідження дає підстави автору констатувати: попит на новомодні слайси серед українців зростає; пошукова система Google, а також мобільні застосунки з доставляння їжі до порогу оселі фіксують розростання ринкової ніші споживання «рizza by slice» в Україні. У цій статті наведено факти й узагальнено тенденцію динамічного впровадження закладами громадського харчування столиці і регіональних центрів України слайс-піц у креативних фірмових подачах. Нішева орієнтація на індивідуальних відвідувачів та цінова доступність слайс продукту сьогодні є запоруками широкого розповсюдження цієї страви у сфері громадського харчування України. Таку продуктову диверсифікацію лінійки пропозиції піцерій і барів розцінюємо як одну з рушійних сил адаптативної трансформації ресторанного бізнесу України в реаліях затяжної кризи та спаду економіки.

Посилання

Barrett L. Pizza, A Slice of American History. New York : Voyageur Press, 2014. 176 р.

Beaver S. Slice by Slice: The Story of Pizza. London : Cambridge University Press, 2020. 24 p.

Jacob A. New maths to slice a pizza into exotic shapes. New Scientist. 2016. Vol. 229, Issue 3056. DOI: https://doi.org/10.1016/S0262-4079(16)30110-5

Kraig B., Sen C. T. Street Food Around the World: An Encyclopedia of Food and Culture. New York : ABC-CLIO, 2013. 536 р.

Levine E. Pizza: A Slice of Heaven: The Ultimate Pizza Guide and Companion. New York‏ : ‎ Rizzoli Universe Promotional Books. 2010. 320 p.

Levine E. A Slice of New York Pizza History. The evolution of the New York City pizza slice shop. URL: https://www.seriouseats.com/new-york-pizza-slice-history (дата звернення: 4.04.2025).

Pizza al taglio. The World's Best Street Food: Where to Find it & How to Make it. London : Lonely Planet Publications. 2012. Р. 129.

Quirini-Popławski Ł., Tomczewska-Popowycz N., Dorocki S., Kushniruk H., Rutynskyi M. Three decades of tourism development in independent Ukraine. From the collapse of the USSR to the conflict in the Donbas. Tourism Planning and Development in Eastern Europe (CABI Regional Tourism Series). Wallingford : CABI. 2022. Р. 117-132. DOI: https”//doi.org/10.1079/9781800620353.0008

Rutynskyi M., Kushniruk H. Restaurant industry in the tourist city of Eastern Europe: Post-COVID-19 perspectives – The case of Lviv, Ukraine. Gastronomy, Hospitality, and the Future of the Restaurant Industry: Post-COVID-19 Perspectives. Hershey, USA : IGI Global. 2022. Р. 220-243. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9148-2.ch012

Rutynskyi M. Hotel and rеstorant business of Ukraine in the crisis realities of wartime. Innovative educational technologies: European experience and its application in training in economics and management. Riga : Baltija Publishing, 2025. P. 295.

Salazar Cobo M. I., Jager G., Wijk R., Graaf C., Zandstra E. Does portion size matter? Dynamic changes in hedonic and emotional responses to foods varying in portion size. Food Quality and Preference. 2022. Vol. 98. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2022.104538

Wikipedia. Pizza by the slice, a fast food dish. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Pizza_by_the_slice (дата звернення: 04.04.2025).

Wikipedia. Dollar slice. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_slice (дата звернення: 04.04.2025).

Wong S. The slow way to good pizza. New Scientist. 2021. Vol. 249, Issue 3325. DOI: https://doi.org/10.1016/S0262-4079(21)00429-2

Пані шоколя. Де в Києві скуштувати ідеальний піца слайс? URL: https://www.youtube.com/watch?v=3H-Vz1F9QYM (дата звернення: 04.04.2025).

Рутинський М. Й., Зайченко В. В., Кушнірук Г. В. Розвиток формату «fine dining» у ресторанному бізнесі України. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2023. №1. С. 10–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.2

Barrett L. (2014). Pizza, A Slice of American History. New York: Voyageur Press, 176 р.

Beaver S. (2020). Slice by Slice: The Story of Pizza. London: Cambridge University Press, 24 p.

Jacob A. (2016). New maths to slice a pizza into exotic shapes. New Scientist, vol. 229, is. 3056. DOI: https://doi.org/10.1016/S0262-4079(16)30110-5

Kraig B., Sen C. T. (2013). Street Food Around the World: An Encyclopedia of Food and Culture. New York: ABC-CLIO, 536 р.

Levine E. (2010). Pizza: A Slice of Heaven: The Ultimate Pizza Guide and Companion. New York ‏: ‎ Rizzoli Universe Promotional Books. 320 p.

Levine E. (2023). A Slice of New York Pizza History. The evolution of the New York City pizza slice shop. Available at: https://www.seriouseats.com/new-york-pizza-slice-history (accessed April 4, 2025).

Pizza al taglio. (2012). The World's Best Street Food: Where to Find it & How to Make it. London: Lonely Planet Publications, p. 129.

Quirini-Popławski Ł., Tomczewska-Popowycz N., Dorocki S., Kushniruk H., Rutynskyi M. (2022). Three decades of tourism development in independent Ukraine. From the collapse of the USSR to the conflict in the Donbas. Tourism Planning and Development in Eastern Europe (CABI Regional Tourism Series). Wallingford: CABI, pp. 117-132. DOI: https://doi.org/10.1079/9781800620353.0008

Rutynskyi M., Kushniruk H. (2022). Restaurant industry in the tourist city of Eastern Europe: Post-COVID-19 perspectives – The case of Lviv, Ukraine. Gastronomy, Hospitality, and the Future of the Restaurant Industry: Post-COVID-19 Perspectives. Hershey, USA: IGI Global, pp. 220-243. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9148-2.ch012

Rutynskyi M. (2025). Hotel and rеstorant business of Ukraine in the crisis realities of wartime. Innovative educational technologies: European experience and its application in training in economics and management. Riga: Baltija Publishing, p. 295.

Salazar Cobo M. I., Jager G., Wijk R., Graaf C., Zandstra E. (2022). Does portion size matter? Dynamic changes in hedonic and emotional responses to foods varying in portion size. Food Quality and Preference, vol. 98. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2022.104538

Wikipedia. (2025a). Pizza by the slice, a fast food dish. Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Pizza_by_the_slice (accessed April 4, 2025).

Wikipedia. (2025b). Dollar slice. Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_slice (accessed April 4, 2025).

Wong S. (2021). The slow way to good pizza. New Scientist, vol. 249, is. 3325. DOI: https://doi.org/10.1016/S0262-4079(21)00429-2

Pani shokolya. (2025). De v Kyіvi skushtuvaty idealnyy pitsa slays? [Where in Kyiv to taste the perfect pizza slice?]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=3H-Vz1F9QYM (accessed April 4, 2025).

Rutynskyi M . Y., Zaychenko V. V., Kushniruk H. V. (2023). Rozvytok formatu «fine dining» v restorannomu biznesi Ukrayiny [Development of the “fine dining” format in the restaurant business of Ukraine]. Innovatsiyi ta tekhnolohiyi v sferi posluh i kharchuvannya – Innovations and technologies in the sphere of services and food, vol. 1, pp. 10–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.2

Переглядів статті: 8
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2025-05-20
Як цитувати
Рутинський, М. (2025). КРЕАТИВНІ ТРЕНДИ ГАСТРОНОМІЧНОЇ МОДИ: КЕЙС ПОШИРЕННЯ ПОПУЛЯРНОСТІ ТРИКУТНОЇ СЛАЙС-ПІЦИ В УКРАЇНІ. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, (2 (16), 122-127. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(16).2025.19